Tisza be-Aw w roku 2025 zaczyna się po zachodzie słońca w sobotę, 2 sierpnia, czyli już po Szabacie, a kończy o zmroku w niedzielę, 3 sierpnia. Ten specjalny Szabat – ostatni przez postem w Tisza be-Aw – nazywa się Szabat Hazon (Szabat Proroctwa).
Według Miszny (Taanit 4:6) pięć wydarzeń miało miejsce dziewiątego dnia miesiąca aw. I to ich upamiętnienie jest celem postu w ten dzień.
1. Dwunastu szpiegów wysłanych przez Moszego powróciło z Kanaanu. Dziesięciu z nich przedstawiło tak przerażający i przygnębiający raport, że zasiali zwątpienie w sercach ludu Izraela. Z tego powodu wejście ich pokolenia do Ziemi Obiecanej stało się niemożliwe.
2. Pierwsza Świątynia została zniszczona przez Babilończyków w roku 3175 (587 p.n.e.)
3. Druga Świątynia została zniszczona przez Rzymian pod wodzą Tytusa w roku 3830 (70 n.e.). (na zdjęciu: prezentacja menory świątynnej na Łuku Tytusa)
4. Rzymianie stłumili powstanie Bar Kochby i zniszczyli miasto Betar, zabijając w sumie ponad 500 tysięcy Żydów w roku 3892 (135 n.e.)
5. W dniu zdławienia powstania Bar Kochby, dowódca rzymski Turnus Rufus zaorał przestrzeń, na której stała Świątynia.
Po wielu wiekach, tego samego dnia, czyli 9 aw nastąpiły inne wydarzenia, które uznaje się za znamienne w historii Żydów:
W 1290 roku Żydzi zostali wygnani z Anglii.
W 1914 roku Niemcy przystąpiły do I wojny światowej, rozpoczynając konflikt, który po 25 latach doprowadził do Holokaustu.
W 1941 roku Heinrich Himmler otrzymał formalną zgodę NSDAP na rozpoczęcie „ostatecznego rozwiązania”.
W roku 1942 rozpoczęła się masowa deportacja Żydów z warszawskiego getta do obozu śmierci w Treblince.
Do tej listy dodaje się też wygnanie Żydów z Francji (1308 rok, aw 10) i z Hiszpanii (1492 rok, aw 7).
Aby upamiętnić zniszczenie Świątyń, rabini ustanowili dzień Tisza be-Aw dniem pełnego postu. Post ten dotyczy jedzenia, picia, kąpieli, noszenia skórzanego obuwia, używania kosmetyków, stosunków seksualnych. Podobnie jak w Jom Kipur, kobiety w ciąży, karmiące matki i poważnie chorzy są zwolnieni z postu wówczas, gdy ich zdrowie byłoby narażone przez jego przestrzeganie. Jednak, w odróżnieniu od Jom Kipur, w dzień Tisza be-Aw wolno pracować i wolno palić papierosy. Zwyczajowo do południa unika się prac, które nadmiernie rozpraszają skupienie charakterystyczne dla tego dnia. Mimo że post kończy się po mniej więcej 24 godzinach, wraz z zapadnięciem nocy, zakazane jest spożywanie mięsa i picie wina aż do południa następnego dnia, ponieważ – według tradycji – Świątynia płonęła przez całą noc dziesiątego dnia miesiąca aw.
(PJ)

Post bardzo głęboki od świata cywilnego, to wewnętrzne skupienie na przestrzeganiu ochrony nad Izraelem. Być własnością Boga HaSzem i towarzyszyć w bliskości Jego Praw i Przymierza w wytrwałości , sprawiedliwości , by litość wszystkich jak chmura przeniknęła,,
Dziękuję z wdzięczności.
PolubieniePolubienie