Tisza be-Aw

Tisza be-Aw w roku 2025 zaczyna się po zachodzie słońca w sobotę, 2 sierpnia, czyli już po Szabacie, a kończy o zmroku w niedzielę, 3 sierpnia. Ten specjalny Szabat – ostatni przez postem w Tisza be-Aw – nazywa się Szabat Hazon (Szabat Proroctwa).

Według Miszny (Taanit 4:6) pięć wydarzeń miało miejsce dziewiątego dnia miesiąca aw. I to ich upamiętnienie jest celem postu w ten dzień.

1. Dwunastu szpiegów wysłanych przez Moszego powróciło z Kanaanu. Dziesięciu z nich przedstawiło tak przerażający i przygnębiający raport, że zasiali zwątpienie w sercach ludu Izraela. Z tego powodu wejście ich pokolenia do Ziemi Obiecanej stało się niemożliwe.

2. Pierwsza Świątynia została zniszczona przez Babilończyków w roku 3175 (587 p.n.e.)

3. Druga Świątynia została zniszczona przez Rzymian pod wodzą Tytusa w roku 3830 (70 n.e.). (na zdjęciu: prezentacja menory świątynnej na Łuku Tytusa)

4. Rzymianie stłumili powstanie Bar Kochby i zniszczyli miasto Betar, zabijając w sumie ponad 500 tysięcy Żydów w roku 3892 (135 n.e.)

5. W dniu zdławienia powstania Bar Kochby, dowódca rzymski Turnus Rufus zaorał przestrzeń, na której stała Świątynia.

Po wielu wiekach, tego samego dnia, czyli 9 aw nastąpiły inne wydarzenia, które uznaje się za znamienne w historii Żydów:

W 1290 roku Żydzi zostali wygnani z Anglii.

W 1914 roku Niemcy przystąpiły do I wojny światowej, rozpoczynając konflikt, który po 25 latach doprowadził do Holokaustu.

W 1941 roku Heinrich Himmler otrzymał formalną zgodę NSDAP na rozpoczęcie „ostatecznego rozwiązania”.

W roku 1942 rozpoczęła się masowa deportacja Żydów z warszawskiego getta do obozu śmierci w Treblince.

Do tej listy dodaje się też wygnanie Żydów z Francji (1308 rok, aw 10) i z Hiszpanii (1492 rok, aw 7).

Aby upamiętnić zniszczenie Świątyń, rabini ustanowili dzień Tisza be-Aw dniem pełnego postu. Post ten dotyczy jedzenia, picia, kąpieli, noszenia skórzanego obuwia, używania kosmetyków, stosunków seksualnych. Podobnie jak w Jom Kipur, kobiety w ciąży, karmiące matki i poważnie chorzy są zwolnieni z postu wówczas, gdy ich zdrowie byłoby narażone przez jego przestrzeganie. Jednak, w odróżnieniu od Jom Kipur, w dzień Tisza be-Aw wolno pracować i wolno palić papierosy. Zwyczajowo do południa unika się prac, które nadmiernie rozpraszają skupienie charakterystyczne dla tego dnia. Mimo że post kończy się po mniej więcej 24 godzinach, wraz z zapadnięciem nocy,  zakazane jest spożywanie mięsa i picie wina aż do południa następnego dnia, ponieważ – według tradycji – Świątynia płonęła przez całą noc dziesiątego dnia miesiąca aw.

(PJ)

Jedna myśl na temat “Tisza be-Aw

  1. Post bardzo głęboki od świata cywilnego, to wewnętrzne skupienie na przestrzeganiu ochrony nad Izraelem. Być własnością Boga HaSzem i towarzyszyć w bliskości Jego Praw i Przymierza w wytrwałości , sprawiedliwości , by litość wszystkich jak chmura przeniknęła,,

    Dziękuję z wdzięczności.

    Polubienie

Dodaj komentarz