
Czy zaczynające się w niedzielę po zachodzie słońca święto Rosz Haszana trwa jeden dzień w Izraelu, a dwa poza Izraelem?
Nie. Rosz Haszana jest świętem dwudniowym zarówno w Izraelu, jak i w diasporze.
Poza granicami Izraela obchodzi się w ciągu roku pięć dodatkowych dni świąt. Taki dodatkowy dzień święta nazywany jest „jom tow szeni szel galujot„. Są to: dzień po pierwszym dniu Pesach, i dzień następujący po siódmym dniu Pesach (czyli szesnasty i dwudziesty drugi dzień miesiąca nisan), dzień po Szawuot (tzn. siódmy dzień siwan), drugi dzień Sukot (czyli szesnasty dzień miesiąca tiszri) i dzień po Szemini Aceret (dwudziesty trzeci dzień tiszri) – nazywany Simchat Tora (w Izraelu oba te święta obchodzone są tego samego dnia).
Dlaczego Rosz Haszana jest świętem dwudniowym, skoro rocznica stworzenia człowieka może przypadać tylko jednego dnia i Tora opisuje je jako święto jednodniowe?
Rosz Haszana jest jedynym świętem, które przypada w pierwszy dzień nowego miesiąca (pierwszego dnia tiszri). Ogłoszenie nowego miesiąca nie następowało, nim świadkowie nie zgłosili zaobserwowania nowiu księżyca przed Sanhedrynem. Dopiero po tym Sanhedryn ogłaszał publicznie, że miesiąc się rozpoczął. Ponieważ świadkowie mogli się spóźnić, Rosz Haszana została ustanowiona dwudniowym świętem, aby wszyscy mieli pewność, że niezależnie od tego, czy świadkowie pojawili się wcześniej, czy później – święto obchodzone jest we właściwym czasie.