Halacha pozwala kobiecie na zapalenie świec szabatowych jednakże bez przyjęcia na siebie szabatu. Na przykład: jeśli kobieta musi dokądś pojechać w piątek po południu i wie, że nie wróci do domu przed nastaniem szabatu, może zapalić świece szabatowe, nim opuści dom, i zarazem zastrzec, że nie przyjmuje jeszcze na siebie szabatu. Przyjmuje na siebie szabat później, we właściwym czasie: kilka minut przed zachodem słońca.
Jednak Szulchan Aruch (263:4) pisze, że gdy kobieta zapala świece szabatowe wcześniej, a nie tuż przed zachodem słońca, musi przyjąć na siebie szabat. Halacha dozwala kobiecie zapalić świece szabatowe w czasie plag ha-mincha – który w zależności od pory roku przypada ok. 75 minut przed zachodem słońca – ale zarazem musi przyjąć na siebie szabat, ponieważ w innym przypadku nie byłoby oczywiste, że świece zapalono na cześć szabatu. Ta halacha pociąga za sobą pytanie, od której godziny w piątek po południu kobieta może zapalić świece szabatowe z zastrzeżeniem, że nie przyjmuje jeszcze na siebie szabatu. Innymi słowy: od którego momentu w piątek po południu staje się jasne, że świece zapalono na cześć szabatu, aby kobieta mogła zapalić świece szabatowe z zastrzeżeniem, że nie przyjmuje jeszcze na siebie szabatu?
Chacham Icchak Josef (Szeerit Josef, chelek 3, s. 383) orzeka, że kobieta może zapalić świece z zastrzeżeniem, że nie przyjmuje jeszcze na siebie szabatu, pół godziny przed zachodem słońca; z kolei wg innych autorytetów ten czas wynosi 40 minut. Zatem, na przykład, jeśli latem zachód słońca będzie o godzinie 20.30, kobieta, która zapala świece w piątek przed 19.50, musi przyjąć na siebie szabat. Jeśli zatem ma zamiar wykonywać melachę (czynność zabronioną w szabat) po zapaleniu świec, musi zapalić świece nie wcześniej niż o 19.50.
Podsumowanie:
Kobieta może zapalić świece szabatowe w piątek po południu wtedy, gdy przypada plag ha-mincha – czas, który w zależności od pory roku przypada ok. 75 minut przed zachodem słońca. Zapaliwszy świece, przyjmuje na siebie szabat, chyba że zapala świece w czasie 30 – a wg innych 40 – minut przed zachodem słońca, kiedy to może zarazem zastrzec, że zapalenie świec nie oznacza jeszcze przyjęcia na siebie szabatu.
Rabbi Eli J. Mansour – “Patah Eliyahu. The Daily Halacha”, ss. 318-319, tłum. Matis Łokietek