Halacha praktyczna: Czy wolno przesunąć świecznik szabatowy, kiedy nie przyjęło się na siebie jeszcze szabatu?

Kiedy kobieta w piątek wieczór zapala świece na szabat, świece i świecznik zyskują status mukce, zatem aż do zakończenia szabatu nie mogą być przesuwane czy też dotykane, nawet wtedy, gdy świece samoczynnie się wypalą.

Powstaje interesujące pytanie w związku z przypadkiem, gdy kobieta zapala świece na szabat z zastrzeżeniem, że nie przyjmuje jeszcze na siebie szabatu. W szczególnych przypadkach może bowiem zdarzyć się, że musi pojechać dokądś przed szabatem i nie wróci do domu na czas zapalenia świec. Nim opuści dom, może wówczas zapalić świece szabatowe i zastrzec, że nie przyjmuje jeszcze na siebie szabatu. Może pojechać samochodem i podejmować zwykłe czynności dnia powszedniego, a później – w ściśle określonym momencie tuż przed zachodem słońca – przyjąć na siebie szabat. Czy w sytuacji, kiedy kobieta zapala szabatowe świece z zastrzeżeniem, że nie przyjmuje na siebie szabatu, po czym postanawia przestawić je w inne miejsce jeszcze przed rozpoczęciem szabatu – może to uczynić, czy też świece są dla niej mukce pomimo faktu, że w rzeczy samej szabat jeszcze nie nadszedł?

Bet Josef w simanie 263 nie widzi żadnej przyczyny, by zabronić przestawienia świec szabatowych, jeśli jeszcze nie przyjęło się szabatu. Jako że prawa mukce nabierają mocy z nadejściem szabatu, do chwili, gdy kobieta nie przyjęła szabatu, może je przestawiać. Podobnie jest z wszystkimi innymi melachot (czynnościami zabronionymi w szabat).

Jednak zupełnie inaczej orzeka Szulchan Aruch (263:14): zabrania przestawiania świec szabatowych, nawet jeśli nie przyjęło się jeszcze szabatu. Pomimo jawnej rozbieżności z Bet Josef to stanowisko uzyskało akceptację kilku późniejszych autorytetów, m. in. Pri Megadim, Ben Isz Chaja (Paraszat Noach, halacha 13) czy chachama Owadii Josefa (Halichot Olam, chelek 3, s. 45). Zatem kiedy świece zostały już zapalone z brachą, nie wolno ich przestawiać czy dotykać, nawet jeśli nie przyjęło się na siebie szabatu.

Podsumowanie:

Nawet jeśli kobieta zastrzegła, że nie przyjęła na siebie szabatu, to gdy zapaliła świece szabatowe, świecznik nie może być przestawiony ani dotykany aż do końca szabatu – również wtedy, gdy świece samoczynnie się wypalą.

Rabbi Eli J. Mansour – “Patah Eliyahu. The Daily Halacha”, ss. 319-320, tłum. Matis Łokietek

Ilustracją jest obraz Geskela Salomana „Błogosławieństwo świateł szabatu”, obraz z 1900 roku. Geskel Saloman to duńsko-szwedzki malarz żydowski. Żył w latach 1820–1902. Był profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Sztokholmie i królewskim malarzem portretowym.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s