MEN chce drastycznie okroić nauczanie o Holokauście. Gdzie jest sprzeciw żydowskich organizacji?

Ministerstwo Edukacji Narodowej proponuje między innymi

  • usunięcie z podstawy programowej (nauczania historii w liceach i technikach) Sprawiedliwych ratujących Żydów (Irena Sendlerowa, Żabińscy, Ulmowie)
  • usunięcie rasistowskiej i antysemickiej polityki Niemiec przed II wojną światową, jako osobnego tematu
  • pominięcie misji Jana Karskiego (kuriera i emisariusza rządy RP informującego Zachód o Zagładzie) oraz roli „Żegoty” (jedynej w Europie państwowej organizacji ratującej Żydów)
  • a także nie chce wymagać, aby uczniowie „rozpoznawali główne miejsca eksterminacji Żydów” (np. Auschwitz-Birkenau).

To nie oznacza (podkreślam!), że uczniowie nie mogą się o tym dowiedzieć, ale oznacza, że te tematy nie są traktowane jako obowiązkowe i pytania bezpośrednio ich dotyczące nie mogą pojawić się na egzaminie maturalnym.

Wydaje się naturalne i logiczne, że tak poważne okrojenie i zubożenie podstawy programowej, że tak daleko idące zmiany, powinny wywołać sprzeciw a nawet protest działających w Polsce organizacji żydowskich, których jednym z najważniejszych celów jest dbanie o pamięć Zagłady i o edukację na temat Holokaustu.

Nie udało mi się natrafić do dziś (22 lutego 2024) na żaden taki sprzeciw. Oczywiście, mogłem tych sprzeciwów i protestów nie zauważyć. Jeżeli istnieją, proszę o zamieszczenie ich treści lub linków do nich w komentarzach.

Jeżeli, natomiast, ich nie ma, to powinny być i ich brak jest skandaliczny.

Paweł Jędrzejewski

22.02.2024

Więcej na ten temat: https://www.tysol.pl/a117608-pawel-jedrzejewski-dla-ireny-sendlerowej-i-malzenstwa-ulmow-nie-ma-juz-miejsca-w-polskiej-szkole

4 myśli na temat “MEN chce drastycznie okroić nauczanie o Holokauście. Gdzie jest sprzeciw żydowskich organizacji?

  1. Te tematy dotyczą w większości np. położenia Żydów czy postaw Polaków i rządu. Jedne i drugie były znacznie szersze niż tylko te sugerowane dotąd bohaterskie czy „sprawiedliwe”. Jeśli taki jest kontekst tych zmian, to – przy dobrej woli analizującego je – są one pozytywne. Jedyną wątpliwość mam wobec znajomości miejsc eksterminacji.

    Polubienie

  2. NIC nie znika z podstawy. Czemu autorze nie pokażesz całości, tylko sprytnie ucięty kawałek. Dobrze wiesz że w rzeczywistości chodzi o to aby nauczyciele nie byli już zmuszeni do epatowania dzieci ckliwo – krwawymi opowieściami o Ulmach. Ulmach, którzy mają odkupić winy tysięcy, jeśli nie milionów naszych przodków, którzy drwinami i obelgami odprowadzali swoich żydowskich sąsiadów na miejsca kaźni. Skrajna prawica i Kościół, którzy wspólnie mozolili się nad tą narracją, świetnie wiedzą że jedna taka opowiastka a la rzeź niewiniątek jest wstanie zdominować ogólne wyobrażenie Zagłady w młodym umyśle.
    Ponadto nic nie znika z Podstawy, usunieto z tekstu niepotrzebne omówienia i rozwlekłości. Wiadomo że nie da się mówić o reakcji Rządu na Zagładę bez Karskiego i Żegoty i nie ma potrzeby robić z tego osobnych podpunkcików. I tak, nauczyciel teraz nic nie wspomni o Auschwitz….

    Polubienie

Dodaj odpowiedź do Zmęczony Anuluj pisanie odpowiedzi