JEDWABNE? DLACZEGO?

Od dobrych kilku lat jestem uczestnikiem grupy dyskusyjnej na FB, która nazywa się Forum Żydów Polskich. Nazwa może być trochę myląca, bo większość uczestników to nie Żydzi, lecz Polacy, w ten, czy inny sposób zainteresowani sprawami polsko-żydowskimi. Zakres tematów poruszanych tutaj jest bardzo szeroki, ale zawsze związany w jakiś sposób z Żydami i Polską, choć czasami ta Polska występuje tylko z powodu Żydów z niej pochodzących. Najbardziej kontrowersyjne są wpisy związane z latami okupacji niemieckiej, do których dołącza się także okupację sowiecką z lat 1939-1941 oraz początkowe lata komunistycznego reżimu w Polsce.
Jednym z tematów, który powraca periodycznie i powoduje zażarte i niekiedy mało stonowane merytorycznie dyskusje, jest sprawa pogromów dokonanych na Żydach zaraz po wkroczeniu Niemców na tereny zajęte po rozpoczęciu wojny przez Sowietów. Ten rok nie różni się od poprzednich. I na łamach Forum można znaleźć wpis jednego z naszych polskich uczestników, który próbuje znaleźć odpowiedz na pytanie,  co było główną przyczyną pogromów w Jedwabnem i innych miejscowościach na wschodnich obszarach II RP. Autor wpisu zastanawia się, jak się zmieniły relacje polsko-żydowskie w latach okupacji sowieckiej, jakie były przyczyny tych zmian, jaki wpływ miała polityka okupantów, postawa Kocioła katolickiego, przedwojennego antysemityzmu i postawa ludności żydowskiej i jej stosunek do Polaków w czasie okupacji sowieckiej.
Odpowiedz na powyższe pytania, nie jest prosta, ale nie jest znowu taka skomplikowana. Bo, choć to będzie brzmiało dziwnie, podłoże do pogromów istniało od dawna. Bo obraz Żyda w chałacie, wyznawcy obcej religii, był dobrze znany. Tak samo, jak obraz Żyda oszukującego na wadze i Żyda kamienicznika. Dodać do tego asymilujących się Żydów, którzy na potęgę wpychają się w zawody wolne, kulturę i sztukę oraz zajmujący miejsca młodzieży polskiej na wyższych uczelnia, to obraz przekazany przez prasę obozu narodowego jest już jednoznaczny.
Dlaczego więc, za czasów II RP pogromy były tak rzadkie? Odpowiedź jest bardzo prosta. Mimo wszystkich swoich wad II RP była państwem, gdzie obowiązywało prawo. A prawo broniło wszystkich obywateli Rzeczypospolitej. Dlatego te szumowiny, które znajdują się przecież w każdym narodzie, siedziały cicho, trzymając w sobie swoją nagromadzoną nienawiść i złość. Każde udowodnione naruszenie prawa było karane przez aparat policyjny i sądowy, który nie miał żadnej taryfy ulgowej dla przestępstw, nawet tych dokonywanych na Żydach.
Wejście Niemców i ich przyzwolenie na „odwet” na Żydach zmieniło sytuację diametralnie. Śluza, która trzymała w ryzach fale nienawiści i żądzy odwetu, została otwarta. I należy tu zaznaczyć, że bez niemieckiego błogosławieństwa, zachęty i przyzwolenia takie rzeczy nigdy by się nie zdarzyły.
A co z pozostałymi aspektami sprawy? Kościół Katolicki? Faktem jest, że Kościół Katolicki nie zajął oficjalnego stanowiska w tej sprawie, a pozycja proboszcza na omawianych terenach była przeważnie podyktowana nastrojami samych parafian, niż duszpasterskim „nie rób bliźniemu co tobie nie miło”. Jedyne co można Kościołowi Katolickiemu zarzucić to, z wyjątkiem kilku przypadków, całkowitą bierność. Ale to samo można również powiedzieć o znakomitej większości polskiego społeczeństwa, które biernie patrzyło na ekscesy szumowin. Z drugiej strony, co mogło to społeczeństwo zrobić w obliczu okupanta, który do tych ekscesów podburzał i sankcjonował?
Pozostaje jeszcze sprawa zachowania żydowskiej ludności w okresie okupacji sowieckiej. Bo niektórzy „obrońcy” stoją na stanowisku, że jednym z ważniejszych powodów pogromów była właśnie wroga postawa Żydów wobec Polaków. Bo Żydzi stawiali bramy powitalne dla wchodzących Sowietów. Bo żydowscy komuniści ochoczo pomagali Sowietom wyłapywać i katować polskich patriotów.
A prawda jest taka, że znakomita większość Żydów zajęła taką samą postawę, jaką wykazało polskie społeczeństwo w trakcie okupacji. Bierną obserwację tego, co się dzieje. To tylko kresowi komuniści, wśród których byli i Polacy i Żydzi, z radością odgrywali się na sanacyjnych przeciwnikach. Według sowieckich archiwów wysłano w tym czasie na białe niedźwiedzie ponad 320 tysięcy ludzi. I znowu te 70 tysięcy Żydów stanowiło i w tym przypadku sławetną już procentową nadreprezentację. Tak więc przypisywanie Żydom jako społeczeństwu wrogiej postawy wobec Polaków jako jedno z wytłumaczeń pogromów jest tylko próbą ukrycia jedynej prawdy. Relacje polsko-żydowskie w tym czasie w ogóle się nie zmieniły. Chęć pogromów i zemsty na Żydach żyła od dawna w łepetynach szumowin, które skalały dobre imię polskiego narodu. Niemcy to tylko wykorzystali.

Alex Wieseltier
Lipiec 2020

5 myśli na temat “JEDWABNE? DLACZEGO?

  1. Z ogolna linia panskiego tekstu zgadzam sie -istnialy szumowiny,ktore z inspiracji niemieckiej lub bez przyczynily sie do smierci wielu Zydow. Takze tabuny szmalcownikow terroryzujacych szczeg.w duzych miastach niewinnych ludzi.. Ale w przypadku Kosciola Katolickiego sprawa nie jest taka prosta. Ja pochodze z Pomorza, gdzie terror niemiecki dotknal obok Zydow , Polakow takze kler.Co drugi ksiadz w diecezji chelminskiej , wloclawskiej ,pelplinskiej zostal zabity. Kuria pelplinska zaostala niemalze wybita w pien. [polecam-Krwawa jesien pelplinska].Pisze pan ,ze Kosciol katolicki nie nie zajal oficjalnego stanowiska, mial wydac list biskupi w sytuacji , kiedy w polowie diecezji w ogole nie bylo biskupow, a ponad 4 tys. ksiezy siedzialo w obozach koncentracyjnych.Pisze pan-„jedyne co mozna KK zarzucic to z wyj. kilku przypadkow calkowita biernosc”. Przepraszam , to tylko w kilku przypadkach? . A te klasztory, ktore przyjely i zaopiekowaly sie setkami zydowskich sierot z narazeniem zycia to kilka przypadkow? To chyba nie byla biernosc. Dokad p. Sendler zabierala dzieci z getta? W te akcje zaangazowanych bylo dziesiatki roznych klasztorow i zgromadzen. P. Sendler zostala sprawiedliwa, w muzeum Polin do tej pory nie znalazla najmniejszego kacika. Ja tez moglbym Ukraincom zarzucic biernosc ,kiedy kohorty banderowcow zaczely masakrowac polska i ormianska ludnosc. O Zydach nie wspominam, bo Ukraincy rozprawili sie z nimi wczesniej. Prosze tylko nie myslec, ze ja te pogromy probuje usprawiedliwiac, pewno nie wszyscy ksieza wykorzystali okazje do pomocy potrzebujacym. Kosciol K. nie skladal sie wtedy z samych aniolow , tak samo jest dzisiaj , o czym wszycy wiemy.Nie wiem , dlaczego w ludziach rodza sie demony, kiedy obserwujemy niekiedy sluszne protesty ostatnio we Francji czy USA to dziwnym trafem wypelznie ze swoich nor jakas holota ,ktora wdziera sie do sklepow, rabuje, zabija i obraca wszystko w ruine…

    Polubienie

  2. “One of the topics that returns periodically and causes fierce and sometimes subdued substantive discussions is the issue of pogroms carried out on Jews immediately after the Germans entered the territories occupied after the war began by the Soviets.”

    When Hitler attacked the Soviet Union, a primary objective was to liquidate the Communist apparatus, especially the so-called Jewish-Bolshevik intelligentsia. This policy also applied to the eastern half of Poland when it became occupied by the Germans in June 1941. Reinhard Heydrich, aware of the anti-Soviet sentiment of Poles and their anger at Jewish collaboration with the Soviets during 1939-1941, issued an order to incite pogroms against the Jews and instructed that there should be no trace of SS involvement.

    “Answer the above questions is not simple, but it is not so complicated again. Because, although it will sound strange, the ground for pogroms has existed for a long time.”

    The ground for pogroms was established by Heydrich’s order as well as by Jewish collaboration with the Soviets and NKVD against the Poles. Countless testimonies from Polish, Jewish, and Soviet sources, as well as the Hoover Institution archives and works of Mark Paul and Tadeusz Piotrowski, provide examples of Jewish denunciations, manhunts, and roundups of Poles for deportation to Siberia, Jewish brutality and cold-blooded executions, and Jewish pro-Soviet citizens’ committees and militias.

    “The only thing that can be blamed for the Catholic Church is total passivity. But the same can also be said of the vast majority of Polish society, which passively looked at the scum excesses. On the other hand, what could this society do in the face of the occupier who incited and sanctioned these excesses?”

    Your accusation that Polish society and the Catholic Church acted passively is invalid. Two Polish institutions were critically instrumental in rescuing Jews. The first, Żegota, was the only government organization in the German-occupied countries established to rescue Jews. The second was the Catholic Church, which rescued Jewish children on a massive scale by hiding them in convents, orphanages, and rectories. No German-occupied country had such an organizational infrastructure that aided tens of thousands of Jews.

    “Why, then, during the Second Polish Republic were the pogroms so rare? The answer is very simple. Despite all its flaws, the Second Polish Republic was a state where the law was in force.”

    The reason pogroms “were so rare” is straightforward. Heydrich had not yet issued his order to incite pogroms against the Jews with no trace of SS involvement and Polish Jews did not yet collaborate with the Soviets and NKVD against the Poles.

    “The entry of the Germans and their consent to ‘retaliation’ against the Jews changed the situation radically. The lock, which kept waves of hatred and revenge in check, was opened. And it should be noted here that without German blessing, encouragement and consent, such things would never have happened.”

    The Germans did not “consent” or “bless”. Heydrich ordered SS units to incite pogroms against the Jews with no trace of SS involvement. The “waves of hatred and revenge” were caused by Jews warmly welcoming the occupying Soviets and Jewish collaboration with the Soviets and NKVD against the Poles.

    “Because some „defenders” are of the opinion that one of the most important reasons for the pogroms was the hostile attitude of the Jews towards Poles. Because Jews erected welcome gates for the incoming Soviets. Because Jewish communists eagerly helped the Soviets catch and torture Polish patriots.”

    This is not “opinion”; it is historical fact.

    “Thus, ascribing to the Jews as a society a hostile attitude towards Poles as one of the explanations for pogroms is only an attempt to hide the only truth.”

    The underlying truth is that, in the Second Polish Republic, most Polish Jews, like the Germans, strongly believed Poles were racially inferior. Poles resented Jewish domination of the economy, Jewish domination of the Communist and pro-Communist political parties, and continual Jewish opposition to Polish national aspirations.

    Polish-Jewish relations did not change at all at that time. The desire for pogroms and revenge on Jews has long lived in the scum of scum that defiled the good name of the Polish nation. Germany only took advantage of it.”

    I suggest that you examine the scum of the scum that defied the good name of Polish Jews. Those scum of the scum engaged in denunciations, manhunts, and roundups of Poles for deportation to Siberia, exhibited brutality and conducted cold-blooded executions, and established Jewish pro-Soviet citizens’ committees and militias. I also suggest you examine the scum of the scum Judenräte and Jewish Ghetto Police who, rather than resist, passively delivered hundreds of thousands of Polish and other European Jews to their German executioners.

    Polubienie

  3. The comment makes no sense. They’re not going to let that text be translated anyway. Just like before.
    My warmest regards to Eugene Sokolowski.

    Polubienie

  4. kto głupi, ten uwierzy. cel autora jest jasny, udowodnić polskie pogromy tym, że bandyci mieli swobodę. sęk w tym, że pogromy były organizowane przez niemców, na terytorium za które był odpowiedzialny okupant oraz wg tajnej instrukcji, która nakazywała włączać ludność tubylczą.

    autora zdradzają też własne fobie co do Kościoła z zamilczaniem jego roli ratunkowej. taka manipulacja jest celowym kłamstwem. a czy Polacy pytają, co robiły synagogi wobec Żydów- zdrajców i bandytów? no jakoś nie i byłoby to niestosowne! Żydzi za to czepiają się Kościoła, taką mają tradycję i podkreślają wielowiekowy antysemityzm, podczas gdy z nich samych nawet dziś wypływa roszczeniowość oraz oskarżanie innych wraz z niechęcią. cały świat miał ich kochać i ratować, nawet za cenę życia. Jest też faktem, że Polacy zostali zdradzeni przez swoje mniejszości etniczne i to nie pierwszy raz, bo np. żydokomunistów napotkano w 1920, 1939 i w 1944/45. jakoś sami Żydzi ich rozgrzeszają i tłumaczą po swojemu, jakoś nie tłumaczą, że to były „szumowiny” i próbują z nich robić margines a nie masowe zjawisko. Żydom wolno było kolaborować i nawet zabijać, o ile było zagrożone życie- do tego doszło w debacie izraelskiej po latach, więc nawet nie ścigano zbrodni. Wobec Polaków nie ma żadnej wyrozumiałości, tylko robienie z nich zbrodniarzy. gdyby Polacy chcieli pozbyć się Żydów, to żaden z nich by nie ocalał.

    prawda jest prosta i brutalna- trzeba było trzymać z Polakami a do tego się bronić

    Polubienie

Odpowiedz na robert05101955 Anuluj pisanie odpowiedzi

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s