Kto jest Żydem?

Około 14,7 miliona ludzi na całym świecie identyfikuje się jako Żydzi. Żydzi mogą być bardzo różni. Czarni Żydzi z Etiopii, chińscy Żydzi z Szanghaju i hinduscy Żydzi, Żydzi z Maroka i Iranu, Żydzi z Ameryki Południowej i Oceanii, to wszystko Żydzi, choć różnią się oni od powszechnego wizerunku Żyda.
Wachlarz praktyk i wiary wśród Żydów zaczyna się od tych, którzy otwarcie identyfikują się, jako ortodoksyjni i ściśle przestrzegają starodawnych nakazów, do tych, które nie mają nic wspólnego z religią lub kulturą.
Dziś judaizm składa się z czterech głównych kierunków: ortodoksyjny, konserwatywny, reformowany i rekonstrukcjonistyczny. Większość Żydów w Izraelu jest często określana, jako „świecka”, ale większość z nich obchodzi żydowskie święta i ma dużą wiedzę na temat żydowskiej historii i kultury, której uczy się w szkołach publicznych.
Żydowskie kierunki religijne mają różne interpretacje Tory, co prowadzi do różnych rytuałów, praktyk duchowych i wierzeń. Różnorodność wierzeń i praktyk doprowadziła do różnych definicji, „Kto jest Żydem”. To pytanie jest nie tylko filozoficzne, ale ma konsekwencje polityczne i prawne.
Ludzi, których teraz nazywamy Żydami, zwano pierwotnie Hebrajczykami. Słowo „Hebrew” (po hebrajsku „Iwrit”) jest po raz pierwszy użyte w Torze, jako określenie Abrahama.
Słowo to najprawdopodobniej pochodzi od imienia Eber, jednego z przodków Abrahama.
Inną nazwą używaną dla tego narodu jest Dzieci Izraela lub Izraelici, co odnosi się do faktu, że są oni potomkami Jakuba, którego również nazywano Izraelem.
Słowo „Żyd” (po hebrajsku „Yehudi”) pochodzi od imienia Judah, które było imieniem jednego z dwunastu synów Jakuba. Judah był protoplastą jednego z plemion Izraela, które zostało nazwane jego imieniem. Podobnie słowo judaizm dosłownie oznacza „Judah-ism”, to jest religię Żydów.
Pierwotnie termin Yehudi odnosił się konkretnie do członków plemienia Judy, w odróżnieniu od innych plemion Izraela. Jednak po śmierci króla Salomona naród izraelski został podzielony na dwa królestwa: królestwo Judy i królestwo Izraela. Od tego czasu słowo Yehudi można było właściwie używać do określenia każdego mieszkańca królestwa Judy, w tym plemion Judy, Beniamina i Lewiego, a także ludzi z rozproszonych tam osad innych plemion.
W mowie potocznej słowo „Żyd” jest używane w odniesieniu do wszystkich fizycznych i duchowych potomków Jakuba/Izraela, a także patriarchów Abrahama i Izaaka oraz ich żon, a słowo „judaizm” jest używane w odniesieniu do ich wiary. Teoretycznie rzecz biorąc, to użycie jest niedokładne, podobnie jak teoretycznie niepoprawne jest używanie słowa „Indianin” w odniesieniu do pierwotnych mieszkańców obu Ameryk. Jednak to teoretycznie niedokładne użycie jest powszechne zarówno w społeczności żydowskiej, jak i poza nią.
Kto jest Żydem?
Tradycyjnie Żydem jest każda osoba, której biologiczna matka była Żydówką lub każda osoba, która przeszła formalny proces konwersji na judaizm.
Należy zauważyć, że bycie Żydem nie ma nic wspólnego z tym, w co wierzysz lub co robisz. Osoba urodzona z nieżydowskich rodziców, która nie przeszła formalnego procesu konwersji, ale wierzy we wszystko, w co wierzą ortodoksyjni Żydzi i przestrzega wszystkich praw i zwyczajów judaizmu, jest nadal nie-Żydem, nawet w oczach najbardziej liberalnych ruchów Judaizmu, a osoba urodzona z matki Żydówki, która jest ateistką i nie praktykuje religii żydowskiej, jest nadal Żydem, nawet w oczach ultraortodoksów. W tym sensie judaizm bardziej przypomina narodowość niż inne religie, a bycie Żydem przypomina obywatelstwo.
To zostało ustalone od najwcześniejszych dni judaizmu. W Torze znajduje się wiele odniesień do „przybyszów, którzy mieszkają wśród was” lub „sprawiedliwych prozelitów” lub „sprawiedliwych przybyszów”. Są to różne klasyfikacje nie-Żydów, którzy żyli wśród Żydów, przyjmując niektóre lub wszystkie wierzenia i praktyki judaizmu bez przechodzenia przez formalny proces konwersji i stania się Żydami. Osoba, która przeszła na judaizm, nie jest określana żadnym specjalnym terminem; jest takim samym Żydem, jak każdy, kto urodził się jako Żyd.
Chociaż wszystkie gałęzie judaizmu zgadzają się, co do tych ogólnych zasad, czasami dochodzi do sporów co do tego, czy dana osoba jest Żydem. Większość tych sporów należy do jednej z dwóch kategorii.
Po pierwsze, tradycyjny judaizm utrzymuje, że status Żyda przechodzi przez matkę, niezależnie od tego, kto jest jego ojcem. Z drugiej strony, ruchy liberalne pozwalają, by status żydowski przechodził przez matkę lub ojca, jeśli dziecko identyfikuje się jako Żyd. Na przykład były filadelfijski catcher (baseball) Phillies, Mike Lieberthal, który miał żydowskiego ojca, ale nie chce być identyfikowany jako Żyd, nie byłby Żydem według ruchu reformatorskiego, ale była kongresmenka Gabrielle Giffords, która miała żydowskiego ojca i przyjęła żydowską tożsamość jako dorosła, byłaby uważana za Żyda.
Z drugiej strony dziecko ojca chrześcijanina i matki Żydówki, które nie identyfikuje się publicznie jako Żyd, byłoby uważane za Żyda według ruchu ortodoksyjnego, ale nie według ruchu reformowanego.
Aktor Harrison Ford pasowałby do tej kategorii: rodzice jego matki byli Żydami, ale on sam nie uważa się za wyznawcę żadnej religii, więc gdyby pojawił się w synagodze ortodoksyjni zaliczaliby go do minjanu.
Sprawa komplikuje się tym bardziej, że kwestionowany jest także status dzieci urodzonych z dzieci małżeństwa mieszanego. Załóżmy, że kobieta urodziła się z ojca Żyda i matki chrześcijanki i została wychowana w kongregacji reformowanej, zawsze traktując siebie jako całkowitą Żydówkę. Jako osoba dorosła chce poślubić konserwatystę i wtedy dowiaduje się, że aby ich dzieci były Żydami według konserwatywnych standardów, musi ona konwertować!
Po drugie, bardziej tradycyjne gałęzie judaizmu nie zawsze uznają ważność nawróceń dokonywanych przez gałęzie bardziej liberalne. Bardziej liberalna gałąź może nie przestrzegać procedur wymaganych przez bardziej tradycyjna gałąź, tym samym unieważniając konwersję. Na przykład ortodoksja wymaga przyjęcia praw Tory (obowiązek przestrzegania prawa żydowskiego w rozumieniu ortodoksji), podczas gdy inne gałęzie judaizmu nie nauczałyby tych samych praw, co ortodoksyjne i nie muszą wymagać ich przestrzegania. Judaizm konserwatywny wymaga obrzezania i zanurzenia w mykwie (rytualna łaźnia), co nie zawsze jest wymagane w przypadku nawróceń reformowanych.

Tłumaczenie na polski i redakcja Alex Wieseltier

https://www.jewfaq.org/who_is_a_jew

Jedna myśl na temat “Kto jest Żydem?

  1. tak tylko pragne wspomniec ,ze wczoraj minelo 80 lat od smierci Brunona Schulza. Cos planowal, podobno ucieczke z drohobyckiego getta, ale nic wlasciwie nie jest pewne. Pewna byla tylko kula ktoregos z gestapowcow, a potem chude cialo Brunona dlugo lezalo na rogu Czackiego i Mickiewicza. Czas pogardy mial jeszcze trwac pare lat, choc lata pozniejsze rowniez nie byly dla Niego laskawe. A pozniej dlugo po wojnie rozkwit, ksiazki , publikacje ,biografie … A teraz, kiedy odchodza ostatni Jego uczniowie troche cien Brunona niknie nam powoli w mroku..

    o

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s